Ameriikan maalla on totuttu, että retail-kaupoilla black fridayn ja joulun välillä tapahtuu jopa 20% vuoden myynneistä. Tänä vuonna ei näkynyt isoja joukkuja ovilla vaan päivä näytti enemmän normaalilta "vähän kiireisemmältä päivältä". Isona epäilyksenä tähän romahdukseen on pidetty inflaatiota kun kaikki muu nousee paitsi palkat. Tämä voipi vaikuttaa monella liikkellä vuoden tulokseen ja muuttua siitä myynti-rykäyksen tuomasta voitosta plus-miinus-nolla vuoteen.
Verkkokauppa on toki vetänyt yhä melko hyvin, mutta ei niin tehokkaasti kuin aiempina vuosina. Ihmiset eivät tässä hetkessä innostu shoppailemaan edes alennuksien perässä.
Monelle yrittäjälle opastetaan jo alusta alkaen, että sitä omaa toimintaa ei kannata rakentaa pelkästään alennuksien ympärille kun sitten ihmiset oppivat odottamaan alennuksia eivätkä osta sinulta mitään normaaliin hintaan.
Alennuksissa on jo piiiiitkiä aikoja harrastettu temppua, että ensin nostetaan hintoja hissukseen pari kuukautta ennen ja sitten isketään päälle "alennus" joka ei välttämättä edes alita alkuperäistä myyntihintaa. Tämäkin kikka on menettänyt voimaansa erilaisten hintaoppaiden ja muiden palveluiden ansiosta jotka seuraavat tuotteiden hintakehitystä kaupoittain.
Myynnin lisääminen on kuin hakukoneoptimointi: Ei siinä enää kikkailut auta vaan nykyään pitää oikeasti osata auttaa asiakasta!
Ihmisten kouluttaminen ja kehittäminen on erittäin palkitsevaa, mutta ryhmien kehittämistä tekevät muutkin kuin yritykset.
Jos olet asiantuntija jossakin tai vieläpä teet töitä asiantuntijana tai vieläpä olet YRITTÄJÄNÄ ja hommasi on olla asiantuntija: Uskalla jakaa sitä asiantuntijuutta! Ihmiset tietää vain sen mitä heille kerrotaan.
Aika on resurssi, jota on hyvin rajallisesti ja sen lisääminen ei olekaan kovin helppoa.