Tänään kerron Koodersin historian kautta ajatuksiani siitä, kuinka omat vahvuudet kannattaa ottaa ISOSTI huomioon etenkin toiminnan alkuvaiheessa.
Jo alkumetreillä lähdettiin tekemisessä metsään, kun alusta asti tarjottiin räätälöityä koodia. Tällainen "tuote" vaatisi aktiivista myyntiä johon osaamista ei ollut alkuunkaan. Alkumetrien strategia olisi vaatinut jonkun mallin joka tukisi Koodersin VAHVUUKSIA eli tässä tapauksessa ongelmanratkaisua.
Rekrytoinnissa kuitenkin mielestäni onnistuttiin. Ei lähdetty etsimään valmiita konkareita vaan etsittiin nälkäisiä, innokkaita ja intohimoisia tyyppejä jotka sitten OPETETTIIN koodaamaan. Rekrytoimisen pitäisi mielestäni ehdottomasti olla suunnitelmallista, eikä reaktiivista. Näin koodari ehditään koulia talon tavoille kaikessa rauhassa, eikä tarvitse nakata uusia rekryjä suoraan altaan syvään päähän. "Ala tekemään tätä".
Videollapa vähän avaudunkin siitä, että jos yksi äijä pystyy pyörittämään firmaa ja kouluttamaan koodarin pitäisi se onnistua myös isommilla taloilla. Jonkun verran tulee ajatuksia myös mikromanageroinnista ja johtamisesta yleensä, mutta en kaikkea spoilaa tässä tekstiosuudessa.
Suosittelumarkkinointi on tehokasta
Sisältömarkkinointi podcast Arttu Käyhkön kanssa (Rookie Communications)
En halua sanoa, että hackathonit ovat huono asia vaikka niistä onkin trendi jättänyt muutama vuosi sitten mutta haluan avautua silti.
Jos jotakin haluatte päästä tekemään tai muuttamaan elämässänne kannattaa nostaa toivetta esiin säännöllisesti vaikka post-it lapulla ulko-oven luokse taikka peilin viereen aamutoimien yhteyteen.
Koulut on ihan mahtava juttu ja etenkin itselleni koulu on ollut erittäin tärkeä kokemus. Kantamme on ollutkin, ettei voi olettaa koulusta valmistuvan ihmisen olevan sen valmistuneen alan ammattilainen.