Koulu. Tuo oppimisen ahjo jossa pojista tehdään mieh... Tai siis ihmisistä tehdään ihmisempiä. Miten tämä sanonta nykyään menisikään. Jätä tykkäys tähän videoon niin ehkä mie tähän ratkaisun keksin.
Olemme podeissamme ajottain puhuneet koodariksi hakeutumisesta ja ammattiin oppimisesta ja kommenttien perusteella harmillisen moni on saanut viestin "koulu paha" - Tai ainakin olettanut että se olisi meidän kantamme.
Näin ei kuitenkaan ole! Koulut on ihan mahtava juttu ja etenkin itselleni koulu on ollut erittäin tärkeä kokemus. Kantamme on ollutkin, ettei voi olettaa koulusta valmistuvan ihmisen olevan sen valmistuneen alan ammattilainen. Ei koulun penkiltä suoraan mestareita kovinkaan usein tule. Toki sieltä tuli Koodersin Miikka jo toisena kesänä AMK-opintoja, mutta säännöille pitää olla poikkeus.
Eikä se Koodersin Miikkakaan ollut kovin hyvä kun aloitti.
Ne ryhmätyöt ja projektit kouluissa kun eivät ole (ainakaan ainoastaan) siksi olemassa, että opella olisi helpompaa vaan jotta ihmiset oppisivat toimimaan toisten ihmisten kanssa. Se ei ole kovinkaan helppo taito ja sitä oppii vain tekemällä. Jos isketään 3. luokkalaisen eteen psykologian kirja ei siitä saa kovinkaan paljoa apua.
Jos olet itse koulussa, niin ota ryhmätyö ennenkaikkea harjoituksena miten toimia (joskus ärsyttävienkin) ihmisten kanssa. Miten selvitään tilanteesta jossa yksi ihminen ei tee projektin eteen mitään? Pusketaanko läpi vai kerrotaanko asiasta opettajalle?
Tämä on nimittäin heikolla pohjalla monilla ihmisillä jotka etenkin peruskoulusta siirtyvät eteenpäin. Kun koko elämän on vanhemmat paaponeet harrastuksiin ja koulussa ollut selvä milloin olla paikalla ja milloin opiskellaan tulee ihmisestä helposti liukuhihnatyöntekijä joka vaan seuraa käskytystä.
Sitten kun siirrytään toiselle ja kolmannelle asteelle ajanhallinnan vastuu siirtyy enemmän ja enemmän opiskelijalle itselleen. Sitten jos sitä ajanhallintaa ei ole käsitelty ollaanki pulassa. Meillekkin hakevat ihmiset ihan ikään katsomatta kamppailevat ylivoimaisesti eniten oman stressin- ja ajanhallinnan kanssa.
Koska valtaosassa tapauksista ihmiset aiheuttavat stressin itselleen ja samalla silti luulevat, että se syy tuli ulkoapäin.
Stressaako tehtävän deadline? Stressaako se siksi kun ei ollut sitä aikaa tehdä vai siksi kun lykkäsit sen aloittamista 3 kuukautta ja nyt se pitäisi tehdä 2 päivässä? Useimmiten etenkin koulussa se kuorma tulee asioiden lykkäämisestä ja sen lykätyn jonon purkaminenpa vasta stressinhallintaa kaipaakin.
Tässä nyt jotain nostoja miun osaltani ettei nyt tulisi kenellekkään sellainen olo ettei koulusta olisi hyötyä tai että me ei arvostettaisi koulua ja koulutuksia. Me ei vaan pidetä niitä synonyymina osaamiselle.
00:00 Blogi alkaa
00:20 Miksi tämä aihe
00:33 Koiransilitystauko
00:51 Koulusta valmistuva ei ole heti ammattilainen
01:24 Tiimityötaidot
02:28 Ajanhallinta
03:35 Stressinhallinta
04:22 Yhteenveto
Jos et ole tiede ihmisiä, niin todennäköisesti kaikki mistä sisältöä tulee tuotettua on jo sisällöllisesti olemassa jonkun muun tekemänä. Se ei silti tarkoita, että sinun pitäisi jättää tällöin sisältösi julkaisematta!
Mikrojärjestelmien tavoitteena on ratkaista yksittäisiä, toistuvia ongelmia. Meille tuli vastaan 3 ongelmaa joista kaikki oli ratkaistavissa kalenterilla. Syntyi Operaatio Multikalenteri!
Liiketoiminnan ei kannata nojata liikaa yhteen asiakkaaseen. Miikka on yrittäjä uransa aikana nähnyt näitä tapauksia yllättävän usein.