Itse “podcast” sanan “pod” on lainattu Applen “iPod” laitteesta ja “cast” osa radiosta tutusta “broadcast” tai hieman suomalaisemmin yleislähetys -termistä.
Hyvä lähtökohta on ajatella podcastia eräänlaisena internetradiona, jota voi kuunnella ja/tai katsella tietokoneella tai siihen verrattavalla kapistuksella, kuten esimerkiksi lankapuhelinta älykkäämmillä puhelimilla.
Ihmisille. Jos podcastia vertaa radioon, podcastin yleisö on yleensä paljon kohdennetumpi ja todennäköisesti kiinnostunut toimitettavasta sisällöstä.
Podcast on median ja sisältömarkkinoinnin muoto, joka tavoittaa ihmiset kun he ovat vastaanottavaisimmillaan. Yleensä yksin, tekemässä jotain rutiininomaista aktiviteettia, kuten kylvyssä, pukeutumassa, ajamassa kulkuneuvoa, reenaamassa tai ulkoiluttamassa eläinystävää. Ihminen on myös tehnyt päätöksen antaa kallisarvoisinta resurssiaan eli aikaansa, vieläpä täysin vapaaehtoisesti podcastin kuunteluun.
Podcastit voivat kouluttaa, viihdyttää, innostaa ja naurattaa. Mikä tärkeintä podcastit yhdistävät ihmisiä. Tässä tapauksessa sisällöntekijöitä, sisällönkuluttajiin tavalla jota muut sisältömuodot eivät tee yhtä tehokkaasti.
Erittäin kätevästi, sillä podcastit kulkevat mukanasi sinne mihin ikinä kuljetkin. Sinun ei tarvitse suunnitella elämääsi podcastien ympärille, vaan voit suunnitella podcastit elämäsi ympärille.
Toteuttajan puolesta et tarvitse muuta kuin yhden hyvälaatuisen mikin ja jotain sanottavaa. Tuotantoarvoja voi nostaa hankkimalla omat mikit kaikille keskustelijoille, sekä esimerkiksi kameran jolla podcastiin voi lisätä liikkuvan kuvan.
Podcastit jaetaan kuuntelijoiden nautittavaksi RSS (Rich Site Summary, tai Really Simple Syndication) syötteen kautta. Tämän voi jakaa useille jatkojakelutahoille, joidenka kautta podcast leviää orgaanisesti monille alustoille ja sovelluksille.
Sisällöntuottajat. Ihmiset jotka haluavat tarjota arvoa kuuntelijoille.
Tänään keskustelussa Googlen julkaisema Stadia, Volvon uudet valvontamenetelmät ja digitaalinen eriarvoisuus yhteiskunnassa.
Kuinka olla työpaikalla se halutuin hemmo ja tärkein tykki? Tänään syvennytään 11 vuotta yrittäjänä toimineen tyypin ajatuksiin työpaikalla ja työyhteisössä olemisesta. Minkälaisia asioita työkaverit ja pomot usein arvostavat ja kuinka näitä tietoja hyödyntäen voi helpommin edetä urallaan
Cha cha chaa ja hihat on vihreät ja algoritmit suosii lyhyitä videoita. Minkälaisiin trendeihin kannattaa tarttua vai onko niiden perässä pyöriminen täysin turhaa?
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä