Jos kotisivuilla on navigaatio joka on aina napin takana on käyttämistä tehty asiakkaalle turhaan vaikeaksi mikäli sivustolla on tavoite käydä eri pääsivuilla ja sivuja ei ole navigaatiossa kymmenittäin. Jos sivustolle tullessa pitää käyttäjälle kertoa, että "navigaatio löytyy täältä", on designissä yritetty jotain liian hienoa.
Asiakkaalle on kotisivuilla tärkeää löytää tietoa helposti ja järjestelmissä on tärkeää päästä toiminnosta toiseen mahdollisimman vähillä klikkauksilla. Podcastissa mainitaan esimerkki vakuutuksien korvauksen hakemisesta jossa AINA pyydetään kuitteja, mutta ilmoitusta tehdessä ei edes anneta mahdollisuutta jo antaa kaikkea tarvittavaa vaan kuitit pyydetään erikseen jälkikäteen.
Jospa ei tehtäisi asioiden tekemisestä, hakemisesta ja käyttämisestä turhanpäiten vaikeaa asikkaille!
Asioiden turhan vaikeasti tekemisestä on myös Oona kirjoitellut blogissa: Idearikkaudesta idiotismiin!
Ja nykyään on myös blogissa omana kategorianaan Käytettävyys.
Sisäisen kriitikon laukoessa itsekriittisiä ajatuksia kannattaa välillä pysähtyä miettimään onko ne ajatukset edes totta. Sisäisen kriitikon ahdistavuutta voi avustaa myös antamalla sisäiselle kriitikolle jonkun hahmon.
Hakkeroinneissa yritetään yleensä luottaa laadun sijaan määrään. Siksi ei pidä koskaan tuudittautua "Miksi kukaan minua hakkeroisi" ajatukseen!
Roboteista saa jo keskustelu kumppaneita pidemmillekkin keskusteluille ja kaverin lurkkaaminen somessa voidaan nähdä ystävyyssuhteen ylläpitämisenä. Vieläkö ihmisten väliselle live tapaamiselle on paikkansa vai onko nykyään sama keskustella kielimallien kanssa?
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä