Tuotteistamisella tehdään asioista helpompaa myydä ja helpompaa ostaa.
Ideana on kehittää uutta palvelua tai tuotetta tai tuoda jokin entinen markkinoille uudelleen. Joskus tätä jälkimmäistä kutsutaan myös uudelleen brändäykseksi.
Ostamisen ja myymisen helpottaminen tapahtuu kun asiakas tietää parhaillaan jo nimen tai logon nähdessään mitä ostokseen sisältyy. Jos tuotteistetaan vaikka siivouspalveluita, on selkeää jos "Kevätsiivous" paketti tarkoittaa, että siivotaan ihan koko kämppä tai "Pientä pintojen putsailua" paketti sisältää pölyjen pyyhinnän ja imuroinnin.
Yleensä ihmiset tykkäävät jos tuntihinnan sijaan on mahdollista maksaa (vaikka sitten yläkanttiin mitoitettu) hinta, mutta jo ostaessa tiedetään kuinka paljon palvelu tulee maksamaan ja mitä sitä maksua vastaan saa.
Tuotteistamista aloittaessa on tärkeää huomioida esim. seuraavia asioita:
Coca-Cola on tuotteistanut juomansa varsin tehokkaasti. “Enjoy” lupaus on lähes sama kaikille asiakkaille, vaikka itse tuote voi vaihtua varsin radikaalisti. Coca-Cola tarjoilee samasta juomasta todella laajan kirjon eri versioita eri asiakasryhmille: Cherry Coke, Coca-Cola Vanilla, Coca-Cola Citra, Coca-Cola Life, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light jne.
Tuotteistamisesta on juteltu myös aiemmin
Myös alla olevalla videolla aikanaan tiivistimme tuotteistamisen pääperiaatteet
Töihin hakeminen on tehty todella vaikeaksi ja työnhakijoiden sekä työnantajien odotukset ovat muuttuneet sekavaksi. Voisiko kassatyöhön päästä myös ilman nelivaiheista haastattelua?
Ryhmäliikuntaa voi pitää netissä, valmennusta voi tehdä kävelylenkillä ja nykyään voit myydä uniikkeja hetkiä internetissä. Tänään haluamme laajentaa ajatustasi liiketoimintasi mahdollisuuksista.
Kuvaushetkellä tekoäly-videot ottivat ison harppauksen Open AIn Sora-työkalun johdosta. Mitä uhkia ja mahdollisuuksia koodarit näkevät kun tekoäly-generoitu video voi alkaa menemään täysin läpi huijauksesta.
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä